Jobbiga insikter i vecka 40

Skrivet 2012-01-04 Klockan 20:09:53


Vecka 40, 3 dagar till BF

Idag var jag på besök hos barnmorskan. Ännu en ny. Min ordinarie hade semester förra gången jag var där och nu hade även den jag var hos förra gången semester. Men det gjorde inget, alla har varit bra.

Hon skällde lite på mig för att jag inte åt klart kuren med penicillin (Kåvepenin) jag fick utskrivet mot GBS. Åt bara i 5 av 7 dagar, sen fick jag så mycket biverkningar och blev så nojig så jag slutade. Men det spelade också in att barnmorskan som ringde med GBS-beskedet sa att "du behöver inte ta medicinen vi skrivit ut, du kommer få behandling under förlossningen ändå". Då tänkte jag att det kanske inte var så viktigt att bli av med bakterierna nu, innan. Men barnmorskan från idag sa att jag skulle absolut ringt förlossningen eller henne och konsulterat innan jag fattade egna beslut. :/  Jaja, gjort är gjort. Hon kom fram till att det iaf inte var nån idé att börja på en ny kur nu, eftersom bebisen verkligen kan komma vilken dag som helst!

Jobbiga insikter nr 1: Högst troligt måste jag och bebisen stanna i minst 48 timmar på BB för observation. Eftersom jag har symtom som tyder på fortsatt GBS-infektion så vill dom hålla bebisen under uppsikt, göra extra kontroller och så för att upptäcka eventuell infektion. Inte kul alls. Nu kommer ju både Andy och Leia vara hemma. Men är det nödvändigt så säger jag såklart inte emot. Bara att ställa in sig... (beslut om detta kommer tas efter förlossningen)

Jobbiga insikter nr 2: I och med ovanstående och med tanke på att Leia insjuknade först efter 6 dagar så kommer jag säkert vara skitorolig att bebisen ska bli sjuk i minst en veckas tid! Nu vet vi ju inte om Leia smittades av mig, risken att bli smittad på det viset i hennes fall är typ obefintlig, men den existerar. Och jag kommer vara orolig och nojig, nu VET jag ju att jag bär på GBS och KAN smitta! :o(

Jobbiga insikter nr 3: När jag vid ett tillfälle nämde för barnmorskan att vi kanske inte hinner in, utan får föda hemma eller i bilen så sa hon "det är ingen bra idé, nu när du ska få behandlingen för infektionen under förlossningen". Satan. Då kan jag ju inte få nån behandling som motverkar att bebisen blir smittad. Det var det ingen som tänkt på tidigare... Vi MÅSTE alltså in till sjukhuset i god tid så jag hinner påbörja behandlingen innan bebisen kommer!

Jobbiga insikter nr 4: Att bebisen vill hålla sig därinne och att jag har så mycket sammandragningar och förvärkar kan bero på själva infektíonen. Så betyder det att bebisen inte vill komma ut alls? Har börjat ställa in mig på igångsättning 14 dagar över tiden...
 
Alltså ännu mer att hålla reda på. Räcker det inte med att hålla reda på sig själv och att föda fram barnet?! Suck...

En bra grej barnmorskan sa var iaf ""när du vet att förlossningen startat, känner minsta lilla, så ringer du förlossningen och säger att "Kolla i min journal! Jag hade en snabb förlossning förra gången. Jag har en GBS-infektion och ska ha behandling för det under tiden så jag måste komma in nu!"" PUNKT SLUT  :o)
Tänker inte vänta en minut mer än nödvändigt. Har som hållpunkt att åka när barnvakten är här, ca 30-60 min efter att vi ringt.

 Bild: Svenska Grafikbyrån


Mitt Pytte♥. Längtar så himla mycket efter att få träffa dig nu, hålla dig, pussa dig...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin