Tror bebisen kommer snart...

Skrivet 2011-12-22 Klockan 10:14:56


Bild: niomanader.se

Igår var jag hos barnmorskan. Är ju i vecka 38 nu, så vi skrev en sammanfattning om graviditeten och mina tankar inför förlossningen. Eftersom jag är omföderska (snacka gammalt ord!) så tog vi upp min förra förlossning, för det har betydelse för hur man ser på nästa, vilket i sin tur har betydelse för hur den upplevs... Det var lite jobbigt. (Det är snart två år sen, och jag tycker jag har ältat det som hände, vridit, vänt, analyserat. Men lik förbannat blir det nåt tjockt i halsen och tårarna vill tränga fram...)

Bebisen sköter sig! :o) Den har trängt ner rejält i bäckenet och barnmorskan kunde bara rucka lite på huvudet.
"För omföderskor, ja och även vissa förstföderskor, så fixerar sig inte bebisen. Det finns ofta en bra anledning till varför det sker och det vanligaste är nog att mamman har ett rymligt bäcken. Det är helt enkelt inte tight nog för att bebisen ska ”fastna” med huvudet.
När barnmorskan kan rucka på huvudet (alltså vicka det fram och tillbaka med sina händer när hon klämmer långt ner på magen) så kallas det att bebisen är just ruckbar.
I praktiken så spelar det ingen roll om bebisen är fixerad eller ruckbar så länge den ligger rätt."
 - niomanader.se
Det är en av anledningarna till att jag tror att den vill ut inom närmsta dagarna.

Mina största farhågor inför förlossningen, kom vi fram till är:
1.) Att vi inte hinner in till förlossningen i tid. Att föda hemma eller i bilen påväg till sjukhuset och utan ambulanspersonal.
2.) Att det blir nå strul med barnvakten så Leia måste följa med till sjukhuset, Andy måste vara med henne och jag får föda sjäv, utan någon nära anhörig.

Eftersom det tog sex timmar förra gången så räknar man ungefär halva tiden nästa gång, dvs TRE TIMMAR. Det är inte mycket tid att spela på. Farmor är vårt förstahandsval när det gäller barnvakt. Om det skiter sig kan jag ringa min mamma, som får ta taxi, antingen hem till oss eller direkt till sjukhuset och vara med under förlossningen. Känns är rätt tryggt. Har ju varit med en gång och när det väl är "skarpt läge" så vill jag nog bara att bebisen ska ut... :o)

Fick ny tid 4 jan, sa till barnmorskan att jag hoppas att vi inte ses då... ;o)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin