Besök hos barnmorskan i vecka 34

Skrivet 2011-11-22 Klockan 22:23:29


Idag träffade jag min barnmorska. I nästan två timmar gick vi igenom förra förlossningen (& tiden närmast efter) och min oro inför den kommande. Varken jag eller Andy vill att vi hamnar i samma situation som förra gången. Då gick det på sex timmar. Smärtan blev så stark så fort, så jag fick panik. Trodde att något var fel, för så fort ska det ju inte gå att föda sitt första barn! Visst hade jag hört om extremfallen där det gått så fort så bebisarna föddes både i bilen påväg in och hemma, men ALLA matade på om att "räkna med ett dygn, det är det vanliga!" och "ta med nåt att läsa, äta, spel osv för att fördriva tiden med"  Vilket skämt! Hann ju inte ens få nåt smärtstillande...

Alternativen som barnmorskan tog upp var:

1.) Igångsättning (i fullgången tid)
2.) Att vara offensiv:
- Om vattnet går, kräva undersökning och då kanske får stanna kvar
- Strunta i att ringa till förlossningen innan vi åker in
- Inte räkna minuter mellan värkarna, istället:
- Åka in på känsla, t.ex. när smärtan börjar bli okontrollerbar eller när jag känner att det snart är dags

Rent spontant och efter lite diskuterande med Andy så vill vi köra på alternativ 2. Får se, till nästa besök om två veckor ska vi ha bestämt oss...

 
Såhär såg det ut när vi var inne på koll efter att vattnet gått förra förlossningen. Glammigt värre, haha...
BTW födde jag fram Leia i samma säng och i samma rum, det ni!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin