Träningsupplägg efter förlossningen

Skrivet 2012-01-05 Klockan 12:41:07


Ett utav mina nyårslöften är att göra comeback som jympaledare.
Då måste jag ju också ha en plan för träningen. Har skissat på ett schema som gäller fr.o.m. efter förlossningen till typ maj. Går inte att hugga nåt i sten, eftersom allt beror ju på hur det går med bebisen. Men försöker vara realistisk och tänka att all motion är bättre än inget.

Det är även bra att ha en backup-plan, om det är svårt att komma iväg på träning i ett par timmar. Här kan ett alternativ för min del vara hemmaträning med egna styrkeövningar och träningsDVD från Friskis & Svettis.

Träningen är anpassad efter graviditet och förlossning. Ett exempel är basjympan, som inte innehåller några hopp, vilket är bra att undvika i början. Sen har jag utgått ifrån att jag ska ligga på ungefär intensiv-nivå till hösten och därför väljer jag så växlande träningspass som möjligt, med både styrke- och konditionsträning i ett. Där är bas, medel och intensivjympan överlägsen! :o)


Har delat in schemat i olika faser:
1.) I princip direkt efter förlossningen.
2.) Så snart all smärta och ömhet försvunnit.
3.) Efter ca 6-8 veckor (efterkontrollen), om allt är ok.
4.) Start i början av mars (Leia fyller 2 år).
5.) Start i mars.
6.) Start i april.
7.) Start i maj.

OBS! Ibland ersätter nästa fas en tidigare, som t.ex. att medeljympa ersätter basjympa.

SÅ MÅNGA DAGAR I VECKAN SOM MÖJLIGT
1.) Promenader 30-60 min (med bebisen)
1.) Knipövningar

MÅNDAG
Vila

TISDAG
2.) Powerwalk 30-60 min (med bebisen)
3.) Mamma core (med bebisen)
5.) Basjympa
7.) Medeljympa

ONSDAG
2.) Powerwalk 30-60 min (med bebisen)

TORSDAG
2.) Powerwalk 30-60 min (med bebisen)
3.) Mamma core (med bebisen)
6.) Puls/basjympa
7.) Medeljympa eller medeljympa/styrka

FREDAG
Vila

LÖRDAG
4.) Familjejympa (alla 4)
5.) Basjympa
7.) Medeljympa

SÖNDAG
Vila

Ska briefa med min coach också, bolla lite...
Är jäkligt taggad! :o)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin